Denna webbsida är endast avsedd för läkare och sjukvårdspersonal med förskrivningsrätt.

Nytt stöd ska underlätta införandet av de nationella riktlinjerna för adhd och autism

Förälder med litet barn tittar på en brasa.

Nu finns ett digitalt stöd som ska underlätta implementeringen av de nationella riktlinjerna för adhd och autism i olika verksamheter inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Materialet består av sex olika delar, och du kan välja de delar av stödet som passar din verksamhet.

Sedan våren 2024 finns reviderade nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och autism. Socialstyrelsen har nu tagit fram ett digitalt stöd som ska hjälpa verksamheterna att börja arbeta enligt riktlinjerna och använda resurser mer effektivt.

− Det ger stöd för ett ändrat arbetssätt som fokuserar på tidiga insatser, inte bara utredningar, säger Ylva Ginsberg, medicinskt sakkunnig i psykiatri på Socialstyrelsen.

Stödet riktar sig till dig som är chef, verksamhetsutvecklare eller medarbetare inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården, inklusive elevhälsan.

Materialet består av sex olika delar, som innehåller

  • information om adhd, autism och dagens vård och stöd
  • de nationella riktlinjerna och hur de hänger ihop med vård- och insatsprogrammen
  • vad som är viktigt vid implementeringen av riktlinjerna
  • inspiration med exempel från olika verksamheter
  • fallbeskrivningar med förslag på workshops
  • ett quiz om riktlinjerna, där du kan testa dina kunskaper.

Välj vad som är relevant i din verksamhet

Implementeringsstödet är utformat så att du kan välja vad som är relevant i just din verksamhet. Du kan till exempel ta del av hur man arbetat med positivt beteendestöd i LSS-verksamhet, stegvis vård för barn i linje med vård- och insatsprogrammet för adhd, och tidig kontakt med Kriminalvården inför frigivning. Alla exempel visar att det går att utveckla verksamheter i linje med riktlinjerna.

− Stödet är som ett smörgåsbord. Utgå från det som du och din verksamhet behöver. Särskilt användbart tror jag att fallbeskrivningarna med tillhörande upplägg av workshops kan vara, säger Louise von Bahr, utredare på enheten för nationella riktlinjer och screening.

Riktlinjernas rekommendationer i korthet

  • Ge tidiga insatser – redan när behov uppstår. Tidiga insatser kan ibland räcka för att möta personens behov.
  • Dröj inte med neuropsykiatriska utredningar. Utredningen ska inkludera lämpliga insatser för personen i fråga.
  • Prioritera utsatta grupper, som personer med intellektuell funktionsnedsättning, svåra psykiska sjukdomar eller annan komplex problematik som skadligt bruk och beroende.
  • Samordna de olika kontakterna. Personen med adhd och autism kan ha svårt att planera och organisera sin egen vård och omsorg, eller ha svårt med många olika kontakter.
  • Höj kompetensen om adhd och autism.
  • Kombinera olika insatser.
  • Medicinering för adhd ska till exempel aldrig ges som ensam insats, utan kombineras med andra insatser som till exempel psykoedukation.